maandag 27 augustus 2012

Viva la plastica???

Plastic heeft ongetwijfeld vele voordelen. Maar ook vele nadelen. En het grootste nadeel is dat het niet afbreekbaar is: bijna al het plastic dat ooit gemaakt is, bestaat nog steeds.  De 4,7 miljoen ton plastic die jaarlijks in de zee terecht komt heeft inmiddels gezorgd voor een nieuw 'werelddeel': de kunststofarchipel oftewel de plastic soep.
Eigenlijk weten dit allemaal wel en passen we onze levensstijl - een beetje - aan. Bijvoorbeeld door niet uit elke winkel een plastic tasje mee te nemen. Maar ja, soms ontkom je er niet aan. Ik durf wedden dat jij net als ik dat tasje niet weggooit maar thuis bij die tientallen andere tasjes in dat overvolle kastje propt. Onvermijdelijk is er dan het moment dat je in een opruimbui toch schoon schip wil maken. In plaats van de tasjes alsnog weg te gooien kan je ze natuurlijk ook creatief hergebruiken. Met wat kleurige plastic tasjes, plastic rietjes en afvaltouw maak je bijvoorbeeld een fleurige slinger die weer-en-wind doorstaat.
Gewoon PomPops maken (hier liet ik zien hoe je dat doet) en afwisselende een PomPom en een stukje van een rietje aan een restje touw rijgen.
Zo krijgt plastic nog een tweede, vrolijk en een beetje 'groen' leven ...
Ben benieuwd wie we na 12 september een duurzame overwinnaarsslinger kunnen omhangen ...

12 opmerkingen:

Annelies zei

Ik moet zeggen dat mijn plastic tasjes er meestal niet zo kleurrijk uitzien.
Leuk gemaakt !
We worden op het moment overspoeld met verkiezingsretoriek.

Unknown zei

leuk idee zo'n kleurige slinger! maar er is een alternatief, afbreekbaar plastiek: http://bdpplastics.com/nederlands/facts.php
groetjes, Hilde

Het lieve leven... zei

superidee en oh zo vrolijk! ik spaar plastic tasjes op en geef ze aan de kringloopwinkel, die gebruiken ze dan weer. maar idd hoor...ik heb altijd mijn degelijke (kids lachen erom ;)) linnentasjes mee. Groetjes, Petra

La Maison zei

Wat een vrolijke slinger. Helaas heb ik zelden een plastic tasje want ik neem altijd trouw een boodschappentas mee.
Lieve groet
Hermine

betty prins zei

Ik hoorde dat in alle mosselen al plastic zit, gruwelijk idee trouwens.
Door jouw slinger kijk ik nu weer anders naar die dunne plastic zakjes
Het ziet er vrolijk uit!

dutch sisters zei

Wat een leuk hergebruik idee! Mooi ook om een buiten feestje op te fleuren.

aniet67.blogspot.com zei

Dit is een leuk hergebruik idee, maar er zijn nog andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een tasje ervan breien of haken, smelten en kaarten ervan maken etc. Maar beter is het inderdaad om geen tasjes mee te nemen ;-)

Anny zei

Ja, dat plastic is een vreselijk probleem... tasjes haken, slingers maken... het is een druppel op een gloeiende plaat! We moeten al dat plastic gewoon weiegeren... doe ik ook niet hoor!

Janny zei

Ook ik heb altijd een eigen tas mee. En voor onverwachte winkelbezoeken heb ik altijd twee opvouwbare tassen in mijn handtas.
Maar toch staat er hier ook een grote zak met pastic zakken erin. Meestal overigens van die reclametassen met namen erop, niet van die leuke gekleurde.
Dit vind ik een heel leuk idee. Ik sla het op! Dank.
Janny

marcella zei

een superleuk idee, de slinger van pompoms en rietjes. wat het plastic aangaat: we ontkomen er niet aan, het zit overal in en aan en niet alles gaat een leven lang mee.
vroeger kreeg je je vlees van de slager mee in een papiertje, ondenkbaar in onze maatschappij.

Willy zei

Dat ziet er leuk uit. Al zou ik de plasticzakjes altijd weigeren, wat is er verder nog veel verpakt in plastic.

Marina zei

Zo schoon, ik heb bijna geen zakjes meer, vaak ook papier en als ik er al eentje heb dan is het saai wit :)